פטריות מרפא וחיות מחמד

 פטריות מרפא הן תוסף תזונה נהדר לא רק לנו אלא גם לחיות המחמד שלנו. הן עתירות בוויטמינים (כמו PRO D וקומפלקס B) ומינרלים (כמו אשלגן, סלניום, אבץ ועוד..), חומצות חלבון חיוניות, סוכרים, אנזימים, ופוליסכרידים. 

בשל התכולה שלהן הן נקראות BRM=Biological Response Modifiers, קרי, משנות תגובה ביולוגית, מעוררות את תגובת מערכת החיסון. כבר פורסמו הרבה מחקרים על יעילותן של פטריות המרפא לבני האדם לצערי קצת נחקר על השפעתן על חיות המחמד אך מעט המחקרים שיצאו בהחלט מראים את השפעתן המופלאה גם על בעלי החיים. אחד המחקרים שפורסמו מטעם אוניברסיטת פנסילבניה  הראה את השפעתם של הפוליסכרופפטידים בפטריית הטרמטס על כלבים עם המנגיוסרקומה (גידול אגרסיבי של כלי הד, שלרוב מופיע בטחול ושולח גרורות בקלות ועם נטייה לדימומים מאסיביים). 

המחקר הראה שלכלבים שקיבלו את הטרמטס היתה השהייה בהופעת הגרורות  וזמן השרידות הארוך ביותר גם בהשוואה לטיפול בכימותרפיה. מה שיפה שלרוב ניתן לשלב את הפטריות עם טיפולים קונבנציונליים ולהעצים את התוצאות. מעבר לשימוש בפטריות מרפא בסרטן ניתן לשלב את פטריות המרפא בכל פרוטוקול טיפולי ואף כרפואה מונעת לחיזוק כללי של מערכת החיסון. ניתן אותן גם במהלך טיפולי כימותרפיה כדי להפחית את תופעות הלוואי. 

הפטריות שבהן נשתמש לרוב בטיפול בחיות המחמד הן: ריישי, הריסיום,  מייטאקי, שיטאקי, טרמטס וקורדיספס. לכל אחת מהן תכונות ואיכויות משלה ולכן יש להתאימן באופן ספיציפי להשגת תוצאות מירביות. לרוב, נשלב בינהן כדי להנות משלל היתרונות. באופן כללי פטריות המרפא ידועות בשל תכונותיהן: האנטי סרטניות, אנטי מיקרוביאליות, אנטי ויראליות, אנטי פטרייתיות, מגרות ומחזקות את מערכת החיסון בזכות אותם בטא – גליקנים שמסייעים לגוף להתגונן מפני זיהומים ומחלות. כמובן שהשילוב של פטריות מרפא בתוך פרוטוקול טיפולי נעשה עם פורמולות קיימות או אבקות של פטריות בודדות שהחומר הפעיל מרוכז יותר ולכן יעיל יותר. אך אם החלטתם להוסיף מידי פעם פטריות מאכל לתזונת בעל החיים , יש לתת פטריות מבושלות היטב בלבד, בכמות קטנה בהתחלה ולוודא שאין רגישות של בעל החיים שתתבטא לרוב בשלשול.


אני בקליניקה משתמשת בפטריות מרפא בשגרה הטיפולית בעיקר במטופלים אונקולוגים, כליתיים, סוכרתיים, בעיות במערכת העיכול ולעתים אלרגיות.


תמיד מומלץ לפני מתן תוסף או תרופה להתייעץ עם וטרינר לגבי התאמה, שילובים ומינונים.