מה חיות המחמד שלנו אוכלות?


משום מה, כללי האצבע הנוגעים לתזונה שלנו נהפכים ללא רלוונטיים כאשר מדובר בחברנו על 4. בעוד שלנו ממליצים על תזונה כמה שיותר טרייה, מגוונת, לא מעובדת, ללא חומרים משמרים וצבעי מאכל. עבורם, המזון שהורגלנו שהוא הטוב ביותר הוא יבש, חסר גיוון, מעובד, מלא חומרים משמרים, צבעי מאכל ומעבים. הגיוני??
בואו נקרא לכלב בשמו, הם חיים על "ביסלי עם ויטמינים". מה גם, שמזון זה עשוי לרוב מלפחות 40% סוכרים שזה הרבה יותר ממה שמומלץ עבורם.
הרבה מהמזונות היבשים לבעלי חיים, עשויים מרכיבים מאיכות ירודה, שאריות מתעשיית הבשר שאינן ראויות למאכל אדם, דגנים ופחמימות ריקות שאמורות לעבות את הגרגירים, חומרים משמרים כימיים שהשפעתם השלילית לאורך זמן כבר ידועה.
עם השנים, התזונה החסרה הזו יכולה לגרום/ להחמיר מצבים כמו: אלרגיות, דלקות מפרקים, מחלות כליה, מחלות הקשורות למערכת החיסון ואף גידולים.
לכן, האכלת חברנו על 4 בתזונה אמיתית, מגוונת, מלאה ובאיכות גבוהה הוא הכרח לבריאותם התקינה ואריכות ימיהם. היום כבר לא חייבים לבשל להם לבד (למרות שזוהי אופציה מעולה אם לומדים את הנושא ומקפידים על הדברים החשובים). ישנם ספקים רבים שיביאו את המזון קפוא וארוז עד פתח הבית.
👩‍⚕️📢 חשוב לי לסייג ולומר, שכל בעל חיים הוא עולם ומלואו. כמונו כמוהם, יש להתאים את התזונה באופן אישי לבעל החיים ולראות איך הוא מגיב למזונות השונים. במצבים מסויימים (מחלות) יש לדייק ממש את התזונה שתהווה חלק מהטיפול עצמוFOOD THERAPY))
בלוג זה מדבר על כללים בסיסיים בתזונה אמיתית ונכונה לחיות המחמד שלנו ואיננו נוגע במקרי מחלה, אלרגיה ותוספים מומלצים. הוא נכתב מדם ליבי אחרי הרבה מקרים שראיתי בקליניקה, בהם התזונה היוותה חלק משמעותי בטיפול ובריפוי של מצבים מסוימים.
אז מה חשוב שיהיה להם בצלחת?
1. חלבון איכותי: 🍗🥣🐟
זהו המרכיב החשוב ביותר בתזונה שלהם ואינם יכולים לשרוד בלעדיו. החלבונים אחראיים על בנייה ותיקון שרירים ורקמות בגוף. הם חלק מהמבנה של העור, הפרווה, הציפורניים, העצמות, הגידים, המפרקים, הסחוסים וסיבי השרירים. הנוגדנים בגוף עשויים מחלבונים, הקולגן הוא חלבון, החלבונים אחראיים על המון תהליכים פיזיולוגיים שקורים בתאים, הם מווסתים את תנועת השרירים, הם מספקים חומצות אמינו חיוניות, הם מובילים בדם ויטמינים וחומרים מזינים לכל הגוף ועוד...
אך זו לא רק הכמות שחשובה אלא גם האיכות. חשוב שהחלבון יהיה חלבון מן החי, שמספק את כל חומצות האמינו החיוניות לבעל החיים (כלב 10 חומצות אמינו חיוניות, אצל החתול יש 11 (+טאורין)).
את החלבון נמצא בבשר שריר (הודו/עוף/ בקר/ כבש וכו'), דגים, ביצים ואיברים פנימיים (באחוז קטן).
2. ירקות ופירות: 🍎🍏🥕🥦🥔
חשוב מאוד להעשיר את התזונה של חיות המחמד בכל השפע שקיים עבורנו ועבורם בטבע. אלו, מכילים נוגדי חמצון, ויטמינים, סיבים ועוד חומרים חשובים שמוסיפים המון לתזונה מאוזנת ובריאה.
מומלצים: ברוקולי, שעועית ירוקה, קייל, פטרוזיליה, גזר, בטטה, דלעת, קישואים, תפו"ע, רימון, אוכמניות וחמוציות (טרי או קפוא לא מסוכרים).
אסור בתכלית האיסור לתת: בצל, ענבים, צימוקים ואגוזי מקדמיה.
3. פחמימות: 🎃
חיות מחמד (בעיקר חתולים) לא זקוקים לפחמימות בתזונה שלהם. אך כמות קטנה של הפחמימות הנכונות יכולות בהחלט להועיל להם ולספק אנרגיה חיונית, ויטמינים, מינרלים, פיטונוטריאנטים וסיבים. הפחמימות יכולות להגיע ממגוון של מזונות: ירקות פחמימתיים כמו בטטה ודלעת. מפירות, מדגנים וקטניות.
הדגנים המועדפים הם: דוחן, אורז חום, גריסי פנינה, שיבולת שועל, כוסמת וקינואה (לא בדיוק דגנים) גם כאן רצוי להתאים בצורה אישית לפי גיל בעל החיים, רמת פעילות ומצב בריאותי.
יש להימנע מפחמימות פשוטות כגון: לחם, פסטה, פתיתים וכו'... שהן בעלות ערך גליקמי גבוה שמקפיץ את רמת הסוכר בדם והאינסולין מה שיכול לגרום לעלייה במשקל ובהמשך למחלות נלוות למצב זה.
4. שומנים ושמנים:🍶🏺🐟
אלא אם בעל החיים שלכם סובל ממחלה שמצריכה הגבלת שומנים בתזונה כמו פנקריאטיטיס, אין צורך למנוע מהם רכיב תזונתי חשוב זה. שומנים מספקים לבעל החיים את האנרגיה המרוכזת ביותר בצורה הכי קלה לעיכול. בנוסף מספקים חומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3, משחקים תפקיד חשוב בספיגת ויטמינים מסיסים בשומן ותורמים לבריאות מערכת העצבים שלא לדבר על תרומתם לטעם.
שומן שיש להוסיף בכמות מתונה: שומן עוף או כבש (כמובן אם אין רגישות לאחד מהם), דגים שמנים כמו סרדינים וסלמון.
אומגה 3 היא קבוצת חומצות שומן רב בלתי רוויות הכרחית בתזונה, שומרת על תפקוד תקין של המח ומסייעת במניעת תהליכי התנוונות שלו, שומרת על מערכת הלב והדם, איזון רמות השומנים בדם, מסייעת במניעת תהליכי דלקת בגוף והקלה על תסמיני דלקות מפרקים, דלקות מעיים ועוד. בנוסף, גורמת לשיפור מצב הרוח וסיוע למקרי דיכאון.
היא נמצאת בצורת ALA בצמחים כמו זרעי צ'יה, זרעי פשתן, אגוזים ושמנים מסויימים ובצורת EPA ו DHA בשמן דגים ומקורות ימיים אחרים. שתי הצורות האחרונות הן המועדפות בתזונת חיות המחמד. למרות ש ALA יכול להיהפך בגוף ל EPA ו DHA כלבים לא מבצעים את השינוי הזה באופן מספיק יעיל לכן חשוב לספק להם ישירות את האומגה 3 ממקור ימי חשוב לוודא שנקי מכספית.
5. ממה להימנע:🥖🍕🍡🍚🍩
שאריות לא מזוהות מתעשיית הבשר, עמילנים וסוכרים פשוטים, מזונות/ חטיפים המכילים צבעי מאכל, חומרי טעם ומשמרים שחלקם מקושר לאלרגיות, נזקי כבד, מחלות במערכת החיסון, במערכת הרבייה והעור.
6. גיוון גיוון גיוון:🐖🦃🐔🐟🐑🥦🥕🍍🍏
הורגלנו שצריך לתת מזון יבש ורצוי להישאר עם אותו סוג לנצח נצחים כי חלילה מעבר יגרום לשלשול. אז זהו שלא!!
תדמיינו לכם, שתאכלו כל ארוחה בכל יום את אותו הדבר. לא רק שהדבר יגרום לכם לרצות לצום, אתם תעלו ככה את הסבירות לרגישויות במערכת העיכול ולחוסרים תזונתיים.
רק באכילת מזון מגוון אפשר לספק לגוף את כל הערכים התזונתיים והוויטמינים להם הוא זקוק. חיות המחמד לא שונות מאתנו בהקשר הזה.
מבטיחה שאם תתחילו בזה תראו שינוי די מהיר במצב האנרגיה, החיוניות, הפרווה, ריח הפה והבריאות הכללית של חברכם הטוב ביותר.